dijous, 27 d’octubre del 2016

La teoria de les intel·ligències múltiples (IM) va ser proposada per Howard Gardner el 1983. Aquesta teoria diu que totes les persones tenen vuit tipus d’intel·ligència que determinen la manera d’entendre, de captar, d’aprendre...

Gardner argumenta que hi ha una gran varietat d’habilitats cognitives però que hi ha poca relació entre elles. La seva teoria diu que un nen que aprengui fàcilment a multiplicar no és més intel·ligent que un altre al que li costi més aquesta habilitat. El nen que li costa més aprendre’n pot ser que una altra cosa l’aprengui més fàcilment.


Avui dia, a les escoles, s'està començant a implantar aquest nou mètode d'aprenentatge, en què es dóna més importància a les capacitats individuals de la persona, ja que tots no tenim les mateixes habilitats en segons quines activitats. Amb aquest nou mètode d'aprenentatge, es propicia la creativitat i la col·laboració a partir del joc. Per identificar aquestes capacitats, el professorat les ha de valorar amb l'observació i la documentació.
















Aquí els hi deixo una taula de l’aprenentatge dels alumnes amb les IM:

INTEL·LIGÈNCIA
PENSEN
ELS AGRADA
ACTIVITATS  A FER
MATERIALS A UTILITZAR
LÒGICO-MATEMÀTICA
Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat per a mantenir llargues cadenes de raonament.
Raonant
Calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc.
Càlculs mentals, jocs amb números, problemes d’ingeni, resolució de problemes, etc.
Jocs matemàtics, materials manipulables, calculadores, etc.
MUSICAL
Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres; valoració de les formes d’expressió musical.
Mitjançant ritmes i melodies
Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc.
Assistir a concerts, Tocar instruments musicals, cantar acompanyats, escoltar música, etc.
Instruments musicals, cintes de música, CD, gravadores, etc.
CINÈTICO-CORPORAL
Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat.
Mitjançant sensacions somàtiques.
Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc.
Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc.
Equipament esportiu, materials i experiències tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc.
LINGÜÍSTICA
Capacitat de processar amb rapidesa missatges lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges.  
En paraules.
Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules
Pensar amb paraules, etc.
Jocs de paraules, narració de contes, lectures orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc.
Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores, etc.
VISUAL-ESPACIAL
Capacitat de percebre amb precisió el món visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials.
En imatges.
Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar, guixar, etc
Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació, pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc.
Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc.
NATURALISTA
Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les relacions entre les diferents espècies.  
Mitjançant la natura i les formes naturals.
Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc.
Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se amb els animals, etc.
Instruments per a investigar ( lupa, microscopi, binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc
INTRAPERSONAL
Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels punts forts i dèbils propis.
En relació a les seves necessitats, sentiments i objectius.
L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc.
Instrucció individualitzada, aprenentatge metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc.
Redacció de diaris i projectes individuals, llocs secrets, soledat, etc.
INTERPERSONAL
Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés.
Transmeten idees a altres persones.
Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc.
Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals, participació en activitats de la comunitat, etc.
Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la dramatització, jocs en grup, clubs, etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada